Thursday, August 20, 2009

Ya Allah ya TuhanKu...Ringankanlah penderitaan isteriku..

Semalam, 20/08/09 jam 3.00 ptg bertempat di Al Islam Medical Centre Kg Baru KL isteriku Rahimi Mustajab telah menjalani pembedahan perut. Pembedahan kali kedua dalam jarak masa yang sangat singkat - tidak sampai 10 bulan dari pembedahan pertama yang dilakukan pada awal Januari lepas. Pembedahan kali ke 2 ini adalah disebabkan oleh komplikasi usus ( henia ) dan dalam masa yang sama ada betu dalam pundi hempedu. Kedua-dua kes ini cuba diselesaikan serentak melalui satu pembedahan yang sama ( buang batu dalam pundi hempedu dan memperbetulkan henia/usus bengkak) kerana ianya terletak di kawasan perut yang hampir sama/berdekatan - kata doktor. Kos kedua-dua operation ini ialah sebanyak RM6,000 dan RM8,000 = RM14,000 kesemuanya. Belum termasuk kos bilik dan makan minum tak tau berapa lama ( mengikut doktor sekurang-kurang selama 3 hari jika tidak ada komplikasi).
Mengikut kata doktor Razlan ( Pakar usus dari HUKM ) pembedahan yang dijalankan hanya memakan masa selama 1 jam sahaja. Maknanya kalau masuk jam 3.00 ptg ianya akan selesai pada jam 4.00 ptg. Walau bagaimana pun saya dimaklumkan oleh anak-anak saya yang berada di klinik tersebut, sehingga jam 5.30 masih belum keluar dari bilik bedah. Isteri saya hanya keluar pada kira-kira jam 6.00 ptg. bermakna beliau berada di bilik bedah selama 3 jam. Bila keluar beliau menggigil kesejukan dan dalam keadaan tidak diri, bernafas melalui oksijan. Jam 7.20 malam beliau sedar sekejap tetapi terlena mungkin terlalu lemah setelah berpuasa semenjak dari sebelah malam lagi.
Sekembalinya saya dari surau pada jam 9.30 malam saya diberitahu oleh anak saya yang menjaganya ( Kak Cik atau Siti Syahrun Natrah ) yang emaknya telah sedar tetapi dalam keadaan lemah dan tidak boleh bergerak. Tidak dibenarkan memakan makanan pejal selama 3 hari, hanya minum air sahaja. Itulah arahan dari doktor.
Walaubagaimana pun pada jam 5.00 pagi tadi saya menerima pangilan telefon dari isteri saya sendiri, dengan suaranya yang lemah dan garau, beliau merayu sakit pada perutnya, muntah dan batuk. Lantas saya teringat kepada saat selepas pembedahan kali pertama Januari lepas, apabila perkara yang sama juga berlaku dan berlanjutan selama lebih 1 minggu muntah, berak tidak berhenti-henti...... Sungguh sedih melihatkan keadaan tersebut..... Apakah perkara saperti itu berulang lagi? Oh Tuhanku berikanlah keringanan ke atas isteriku...Maafkanlah segala dosa yang telah beliau lakukan sekiranya ada..... Kami terima ianya sebagai dugaanMu jua, kami reda dengan kehendakMu, mungkin ada kesilapan dan dosa yang telah kami lakukan...mohon keampunan jua dariMu,Ya Allah.
Pagi ini saya cuba untuk mendapatkan air zam-zam kerana dengan air zam-zam diharapkan beliau boleh bertahan selama 3 hari dari tidak menjamah bahan makanan pejal dan keras, walau pun bubur tidak boleh dimakan, kerana ususnya baru sahaja dipotong dan disambung.
Sekian dulu...............

No comments:

Post a Comment