Thursday, August 13, 2009

SELAMAT PENGANTIN BARU - HARI LANGSUNG: 08/08/09

Tibalah saat yang ditunggu-tunggu, iaitu pada 07/08/09 dan 08/08/09 yang lalu dua hari yang penuh sejarah bagi saya. Apa tidaknya, kerana pada 07/08 (Jumaat) pada jam 3.30 ptg. saya telah menjadi wali kepada anak perempuan saya yang tua iaitu Hjh Siti Syahrun Najikha bernikah dengan Saiful Azwan di rumah saya sendiri dengan disaksikan oleh 2 orang ( Bilal Masjid Tmn Rasa Sayang dan Dato Dr Haji Abd.Rahman Kaeh ). Ijab saya disambut hanya dengan sekali lafaz oleh Saiful.
Petang itu juga kerja-kerja persiapan untuk jamuan makan malam dan kenduri gadang pada pagi esoknya bermula. Seekor lembu besar (RM4,800.00) saya beli untuk jamuan pada malam dan pagi esok. Daging lembu tiba sebelum solat Jumaat dari Pedas, Rembau. Daging disiang dan dipotong untuk gulai cili api/masak serai oleh rakan-rakan dan jiran tetangga. Pada petang itu juga kaum perempuan menyediakan masakan pacelis nenas, dan masak lauk untuk sebelah malam nanti. Sebelah malam 07/08 diadakan majlis doa selamat dan makan malam. Tu je, ringkas dan rasanya tidak membebankan jiran tetangga dan rakan-rakan yang sudah vetren ini. Pada petang itu juga, emak saya, saudara-mara dan adik beradik saya mula tiba dari Johor. Pada malam itu juga kami adik beradik sebuk menyediakan persiapan untuk masak nasi jagung secara `kukus' ( pertama kali diperkenalkan di TGM ini). Huh, jam 1.00 pagi juga baru tidur.......letih dan penat, lebih2 lagi setelah tiga malam tidak cukup tidur, tetapi perlu diteruskan juga...tanggungjawab.....
Sebelah pagi cuma masak nasi dan gulai daging cili api saja serta memotong buah atau bahan rojak petis sahaja. Kerja lain tidak ada, menjadikan rakan-rakan yang begitu ramai nampak relax sahaja. Saya sendiri merasa happy kerana rakan-rakan tidak banyak tugas, memang itulah matlamat saya cuba minimisekan kerja-kerja dapur. Ayam pun saya tempah ayam golek saja ( 180 ekor). ok kan?
Menu jamuan makan ialah:
1. Nasi jagung & nasi putih
2. Ayam golek
3. Daging masak cili api/serai
4. Pacelis nenas
5. Rojak petis
6. Acar buah
7. Cuci mulut: cendol, bubur pulut hitam dan buah limau hiris
8. Air sirap campur Sunquik
9. Buah tangan: goodies (VIP) dan `cake cup'(biasa).
Halua telingga: Karaoke oleh Hj Zaadon Bujang.
Majlis dimulakan pada jam 8.30 pagi dengan Khatam Al Quran dari kumpulan perempuan yang dianggotai oleh isteri saya seramai 35 orang. Tamat jam 11.00 dan terus jamuan makan pada jam 11.30 pagi ( orang pangkal dan semua tetamu ). Mulai dari saat itu jemputan lain mulai tiba berduyun-duyun dengan kemuncaknya pada jam 12.00-2.00 petang. Pengantin hanya tiba pada jam 1.50 ptg. walau pun saya berjanji pada 1.00 t/h.
Antara VIP yang hadir: YAB MB NS Dato Sero Utama Dato Haji Mohammad Haji Hassan; Dato Haji Ahmad Kabit KSU Kem. .............. dan lain-lain. Tetamu terakhir ialah Haji Yahya dan isteri dari Bukit Baru Melaka yang tiba pada 9/8/09 jam 8.30 malam dalam perjalanan beliau dari Kucing atas urusan tugas.
Cuaca disepanjang hari itu sangat baik dan menyenangkan. Cuma satu kesilapan yang tidak disegajakan apabila lauk daging masak cili api sebanyak satu periuk penuh tidak berusik atau dihidangkan ( terlepas pandang, disangkakan lauk itu sudah habis....) Saya panik dan sangat sedih, mengapa ini berlaku..... malam itu juga saya minta bantuan kawan-kawan untuk menyelesaikan dengan membahagi2kan kepada jiran tetangga...beres...tetapi agak kesal juga....
Urusan jamuan dibantu oleh Belia dari Tmn Seri Kasih ( 15 orang) di bawah pengawasan Sdra Ali Maasin dan Sdra Jamal. OKlah tetapi agak kurang licin kerana datang lewat dan kurang penyelarasan. Selain itu dibantu juga oleh belia TGM seramai 10 orang di bawah kawalan Sdra Ariffin Abas. Terima kasih tidak terhingga kepada mereka semua. Terima kasih juga diucapkan kepada jiran tetangga dan rakan seperjuangan di TGM ( laki2 & perempuan ) yang diketuai oleh Hj.Idris Kassim dan Hj Ghazali Mansor ( Pengerusi BKTG).
Pada hari ini :13/08/09 baru selesai saya memulangkan semua alatan surau dengan pertolongan Hj Mohd Najib. Terima kasih tidak kepada Hj Najib yang telah banyak menolong menyelesaikan masalah persiapan dan pengangkutan. Tanpa beliau, hai, memang agak susah.......Terima kasih juga kepada jiran2 yang telah memberikan berkerjasama: Hj Abd.Rahman Manap ( api dan kereta Pajero jemput daging di Pedas), Kak Timah ( air basuh pinggan ) dan Pn Ana dibelakang rumah yang telah memberikan kebenaran menggunakan bahagian belakang rumahnya sebagai tempat memasak dan juga basuh membasuh bahan masakan.
Seterusnya, majlis menyalang anak perempuan saya ke rumah laki-laki akan diadakan pada 15/08/09 ( Sabtu ) depan di Puchong. Insyaallah.......Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Allah s w t kerana semuanya telah berjalan dengan lancar dan sempurna........

No comments:

Post a Comment