Saturday, August 15, 2009

Shukur Alhamdulillah....Selesai Majlis Walimatulurus....Majlis Menyalang Angah Siti

Sukur Alhamdulillah ke hadirat Allah s w t. kerana pada hari ini 15/08/09 berlangsungnya majlis menyalang anak perempuan ke rumah suaminya di Kg Baru Seri Puchong, Selangor. Dengan berlangsungnya majlis tersebut maka selesailah persiapan dan perlaksanaan kenduri kendara sempena majlis pernikahan dua anak saya, Hajah Siti Syahrun Najikha dan Mohd.Syahrun Naim, yang berlangsung selama 3 minggu bermula pada 1/8/09 dengan pernikahan Naim dan berakhir hari ini dengan majlis menyalang Angah Siti.
Badan masih terasa lengoh2 dan penat. Mengantuk bukan main terutama waktu tengahari dan waktu selepas solat maghrib. Ini disebabkan mungkin kerana operasi kemas mengemas secara kecil2lan masih berlangsung dari semasa ke semasa terutamanya mengemas sampah sarap di bahagian belakang rumah yang dijadikan pusat operasi masak-memasak pada 07-08/08/09 yang lalu. Pagi tadi pun sebelum pergi menghantar anak ke Puchong semenjak dari pagi lagi saya telah berada di belakang rumah memasuh bekas-bekas lauk dan acar yang dibawa dari Pontian Johor oleh adek2 dan sepupu saya yang masih belum dibasuh semenjak seminggu lalu, berendam dalam air tiada siapa pun yang mengusiknya. Kayu api yang berlonggok bercampur dengan sampah sarap kalau dibiarkan akan mengundang padah kerana akan menjadi habuan anai-anai dan ulat serta lalat....akan menyebabkan penyakit bukan?.....Saya bakar itu semua menjadi satu unggun api yang besar dan marak.
Proses membakar berterusan sehingga jam 11.30 pagi, setengah jam sebelum bertolak ke Puchong. Selepas itu membasuh pula 4 pasang selipar bersalut lumpur pekat yang dibiarkan terendam dalam baldi. Pokok nangka yang batangnya masih sebesar 4 jari terlalu tinggi menjulang langit berhampiran pagar jiran sebelah rumah, saya cantas dan bakar di unggun api yang masih menyala....Huh panas dan terasa penatnya. Letih bukan kepalang.
Rombongan ke majlis menyalang sepatutnya bertolak jam 11.00 pagi tetapi jam 9.30 pagi angah Siti sms mengatakan bersanding jam 2.00 ptg, jangan tiba awal sangat kerana tiada tempat lepak, mesjid pun jauh. Oleh itu saya tunda waktu bertolak jam 12.00 th. Rombongan dari Seremban terdiri dari 4 buah kereta: saya sendiri, Along Izam, Haji Mohammad Jiran sebelah sekeluarga, dan Along Izhar ( 2 pupu isteri saya) sekeluarga. Setibanya di Puchong ditambah dengan Angah Zamri ( anak buah) dan keluarga Saz dari Subang Jaya. OKlah ramai juga akhirnya.
Tiba di Kg Baru Seri Puchong jam 1.45 ptg. terus masuk ke rumah untuk bersanding di pelamin yang dibina di dalam khemah berhadapan dengan rumah pengantin. Cuaca sungguh panas. Saya dan isteri diminta menepung tawar pengantin ( lucu....saya menepung tawar secara terbaik...: sepatutnya di renjis dulu air mawar baru ditabur beras kunyit atau bunga rampai, tetapi apa yang saya lakukan adalah sebaliknya...faham tak?). Isteri saya menegur,`` salah tu!...'' Saya kata `` tak polah, tak pernah buek....asal jadi dahlah....'' Tepung tawar diikuti oleh ayah dan bonda pengantin laki-laki. Selesai saja saya diminta oleh bapa pengantin laki-laki( besan, En Husin ) untuk membaca doa pengantin. Selepas itu semua rombongan dijemput untuk makan jamuan tengahari.................. Memang perut sedang lapar bonar. Makan pulak di mejo utamo dengan lauk pengantin yang enak dan lazat, memang sungguh menyelerakan sekali. Makan sehingga jam 3.15 ptg. kami pun memohon diri untuk pulang ke Seremban. Solat di R&R Dengkil dan tiba di rumah jam 5.15 ptg.
Dalam perjalanan pulang saya melepasi Nilai dan ada juga keinginan untuk singgah ke rumah kawan lama yang juga sedang mengadakan kenduri kahwin anak perempuannya, tetapi menganangkan isteri saya agak kurang sehat dan badan pun terasa letih, maka keinginan itu saya batalkan. Semetelahan lagi ada dua passenger kawan angah Siti menumpang dalam kereta saya, rasa tak sedap untuk mengajak ke rumah kawan saya tu. Rakan lama yang saya maksudkan ialah Dato Seri Utama Tan Sri Haji Mohd.Isa bin Dato Haji Abd.Samad, bekas MB NS dan Mantan Menteri Wilayah Persekutuan.
Disebelah malamnya, kenduri di rumah Dato Dr. Haji Abd.Rahman Kaeh - kenduri kesyukuran hingga jam 10.10 malam.
Itulah coretan memoir saya pada hari ini... Ada suka dan duka?....Itu ketentuan Allah s w t.

No comments:

Post a Comment