Saturday, August 1, 2009

Saat Menunggu Hari Walimatulurus 8/8/09.........

Tidak saperti kenduri yang pertama semasa pernikahan Along enam tahun yang lalu, kenduri kahwin anak-anak kali ini memang mendebarkan. Tak taulah apa sebabnya, tetapi apa yang pasti ialah kali ini begitu banyak peristiwa-peristiwa besar yang menimpa keluarga saya khususnya menjelang tarikh besar tersebut. Kenduri Along yang dulu, kami sangat gembira dan ceria menunggu tarikh hari kenduri, namun begitu kali ini adalah sebaliknya. Mengapa begitu? Memang banyak faktor yang menjadikannya begitu, antaranya:
1. Keadaan kesihatan isteri saya akibat dari komplikasi kanser rahim. Akibatnya isteri saya telah menjalani pembedahan buang rahim pada Januari lepas. Berikutan dari itu beliau telah mengalami 3 lagi komplikasi dalam badannya sebaik sahaja menjalani pembedahan perut untuk membuang keseluruhan organ rahimnya. Pertamanya, beliau telah mengalami `henia' /usus berpintal, dan keduanya terdapat batu/karang di hempadunya. Walau pun keduanya tidak berapa serious tetapi kadangkala menimbulkan masalah lain saperti sakit dada, terasa sangat penat dan sangat tidak bertenaga dan lain-lain lagi. Doktor Ishak di Pusat Pakar Islam di Kg Baru yang merawatnya sudah memberitahu, sekiranya terasa sakit, cepat-cepat jumpa doktor. Tetapi dalam keadaan masa ini yang menunggu masa 8/8/09 kami berdua sedang sebok membuat persiapan, kami bercadang untuk menangguhkannya sehingga selepas tarikh 8/8/09. Tetapi apa yang merunsingkan kami ialah kadangkala komplikasi itu datang secara tiba-tiba seandainya kerap melakukan kerja-kerja walau pun kerja ringan. Itulah yang merisaukan keluarga kami..................
2. Keadaan kesihatan isteri saya semakin bertambah parah apabila anak sulong kami/Along bercerai pada Julai lepas. Kami berdua dan seluruh keluarga tidak setuju mereka berpisah, kami masih sayang kepada anak kami dan menantu perempuan kami. Perasaan sedih dan pilu senentiasa bermain di kepala dan hati kami apabila Along dan bekas isterinya terlintas dalam ingatan kami. Lebih-lebih lagi apabila bekas isterinya itu terlibat secara langsung dengan persiapan kenduri perkahwinan anak-anak kami pada 8/8/09.
3. Keupayaan kami dan rakan-rakan kami di TGM ini juga semakin menurun kesan dari pertambahan umur kani yang semajin meningkat. Fizikal dan mental kami seringkali terasa begitu lemah sehingga menjejaskan consentrasi dan tindakan2 kami.
4. Pada masa ini kami telah pun bersara. Banyak kemudahan-kemudahan yang pernah kami kecapi semasa masih bertugas telah tiada. Kenalan juga semakin menghilang disebabkan oleh kerana tidak mengetahui alamat dan talian telefon - oleh itu sukar untuk kami menghubunginya menerusi kad jemputan atau telefon.
5. Kami juga sudah bersara semenjak 4 tahun yang lepas. Orang dah pencen hanya mendapat separuh gaji sahaja, oleh itu poket semakin kempis tetapi perbelanjaan harian semakin meningkat tinggi, terutamanya dalam menyediakan persiapan kenduri kahwin anak-anak kami ini. Semuanya kami tanggung sendiri. Agak terasa akan kekurangannya. Walau bagaimana pun kami tetap tabah menghadapinya, dan Insyallah semuanya ok................
Kami terus membuat persiapan kenduri kahwin - hanya tinggal 5 hari lagi - hati ini semakin berdebar-debar, tetapi semuanya berjalan lancar dan Insyallah ianya akan berjaya saperti yang dirancangkan.

No comments:

Post a Comment