Thursday, June 18, 2009

Selamat Pengantin Baru

Pada hari ini 18 June 2009 bertempat di Royal Bintang Hotel Seremban berlangsunglah satu jamuan minum petang untuk meraikan rakan yang baru melangsungkan perkahwinan lebih kurang dua minggu yang lepas. Kami terdiri dari AJK PBPPP DS ( Persatuan Bekas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Daerah Seremban) dan isteri masing-masing meraikan rakan AJK Sdra.Idris dan isteri yang telah diijabkabulkan pada 29/05/09 lepas. Sdra Idris 68 tahun yang kematian isteri pada pertengahan tahun lepas telah memilih Pn Rosminah seorang ibu tunggal berumur 54 tahun berasal dari Batu Pahat Johor. Pn Rosminah telah kematian suami semenjak 17 tahun yang lalu dan telah mempunyai 6 orang anak dan 12 orang cucu, sementara Sdra Idris mempunyai 4 anak dan 4 cucu. Sama-sama punya cucu la, dan sudah sah ada title Dato dan Datin ori.
Majlis minum petang ( heigh tea ) bermula pada jam 3.30 petang dengan ucapan pengacara majlis Hj.Othman Senara yang mengaku-alukan para hadirin dan juga pasangan pengantin baru. Selepas itu ucapan oleh Pengerusi PBPPP DS Dato Haji Sudin bin Kamari yang menyentuh tentang peristiwa kenangan manis semasa menghantar dan mengiringi Sdra Idris berijab kabul di rumah pasangannya di Taman Bukit Mahkota, Selangor pada malam 29/05/09 yang lepas. ` oh comeh tak jadi nikah, Tok Imam lenggang kangkong macam itek pulang petang, tak bawa borang nikah...tanya pulak pehak pengantin perempuan..mana dia tahu? Itu kan tanggungjawab Tok Imam kan? Hai pander betul Imam ni....Kat Sdra Dorih(Idris ikut loghat N.Sembilan) Imam pun dari awal dah sebab dia sangka `pengantin antik' tak ramai orang antar nikah...tapi beliau terperanjat gadang bila dilihatnya begitu ramai sanak saudara dan sahabat handai di hadapan pelamin malam tu...Dia jangka 5 atau 6 orang sahaja....Tapi kalau ya pun 5 atau 6 orang je, borang nikah masih tak perlu dibawa sama ke?....Kalau orang ramai baru perlu borang?..... Ha memang berpeluh sakan imam tu...Oleh sebab Tok Imam dah tahu dia salah, akhirnya beliau bersetuju untuk menikahkan pasangan Dorih dengan Maimunah ni...Tu pun setelah kami pehak rombongan laki-laki mengatakan akan membawa balik Si Dorih ni balik semula ke Seremban malam tu jugak kalau tak jadi nikah....Dorih dah muram...hibo...Maimunah hampir menitis air mata ( agaknya dia tahan, sebab anak cucu berkerotong di kelilingnya...). Hj Othman yang kepanasan pun dah mula keluar rumah kerana gelisah...Dia takut kalau Si Dorih tak jadi nikah malam itu, dia tak boleh melancong ke Bukit Tinggi malam esok bersama rombongan PBPPP DS. Walaubagaimana pun Tuhan itu maha adil dan maha berkuasa, akhirnya Tok Imam lembut hati dinikahkan juga Si Dorih dengan Maimunah tanpa sebarang borang dan tanda tangan untuk pengesahan pernikahannya. Dia dimaklumkan untuk datang menandatangani borang-borang berkaitan pada hari Isnin....Tetapi pada hari Isnin dia berada di Bukit Tinggi berbulan madu dengan 26 lagi AJK PBPPP DS. Saya dimaklumkan petang tadi sehingga hari ini borang itu belum lagi ditandatangani. Saya takut makin lama semakin lupa, dan dia tak dapat surat dan sijil nikah. Camno tu?.... Hai golo de eh....
Setelah bacaan doa oleh Ustaz Abd.Aziz Putih maka kami pun beredar ke tempat makanan untuk menjamu selera. Berbagai makanan heigh tea - dan selepas itu barulah dipersilakan Pn Rosminah dan Dorih memberi ucapannya. Kami bersurai pada jam 5.15 petang dengan seribu kenangan bersama pengantin entik: Dorih dan Maimunah.

No comments:

Post a Comment