Sunday, June 21, 2009

Makan tengahari & shoping di Ben Than Market

( Saya sambung perihal makan tengahari dan shoping di Ben Than Market Saigon,Vietnam)....

Makan tengahari bolehlah di restoran halal yang banyak juga terdapat di HCM City ni. Makanan di sini memang mahal, maklumlah walau pun bahan tempatan tetapi rempah ratus masakan didatangkan dari Malaysia, dan kalau ada di pasar tempatan pun mahal juga harganya kerana HCM City ini bandar besar dan ramai para pelancong asing. Biasalah.....Sebelah malam kami makan masak nasi di bilik, dan beli sahaja lauk di restoran...tel je ke restoran dan dia boleh hantar terus ke hotel kita panas-panas.
Kami berenam menaiki teksi sebanyak 10,000 dong( RM2.00) ke Restoran Halal in Saigon, berhadapan dengan Masjid ( lupa namanya) tetapi beberapa langkah saja dari Hotel .....lima bintang. Restoran ini baru sahaja dibuka, belum sampai setahun umurnya. Diusahakan oleh seorang rakyat Malaysia keturunan Sinhalese(Ceylon) yang telah merantau dibeberapa buah negara asing. Beliau adalah seorang Doktor Perubatan tetapi tidak mengamalkan profession sebagai doktor sebaliknya hanya sebagai juru perunding farmasi, dan suaminya ada membuka kedai farmasi di Malaysia. Beliau membawa rempah ratus masakan dari Malaysia sebulan sekali, dan beberapa orang tukang masak dari Malaysia. Menu yang disediakan memang sedap-sedap saperti nasi lemak, roti canai, kueh mueh Melayu Malaysia yang disediakan di sebelah pagi ( sarapan). Sebelah tengahari ada disediakan berbagai menu masakan Melayu dan Vietnam dengan harga yang agak sederhana. OKlah makan di perantauan memang mahal sedikit. Tidak jauh dari situ terdapat satu lagi restoran halal Restoran Four Session yang juga diusahakan oleh pengusaha dari Malaysia, atau pun Bombay Restoran ( jarak 4 kedai dari Restoran Halal in Saigon selain dari Restoran Shamsudin yang agak jauh. Di kawasan masjid itu pun ada kedai makan yang diusahakan oleh orang Melayu Campa dari jamaah masjid tersebut.
Lepas je makan tengahari,kami bertolak balik ke Pasar Bin Thanh untuk shoping. Ha bermulalah fasa ke 3 dan seterusnya `melebur RM' di Vietnam terutamanya kaum wanita memang semuanya dibeli: kain baju, eksesori badan, beg tangan, kain alas meja, ....... hai tak payahlah disebuat satu persatu, memang tak muat ruangan ini nanti. Walaubagaimana pun biar mereka tu puas, kerana tujuan utama ke HCM C ini pun nak shopping, biar mereka mencapai matlamatnya. Untuk kaum kali-laki? Setakat T Shirt atau pun kasut `made in Vietnam' ( itu pun kena beli di satau lorong khas untuk kasut kulit laki-laki yang murah harganya, lorong ini terletak di belakang stesyen bas berhadapan dengan pasar BenThan - saya seronok pilih kasut disini, dan tidak jauh dari situ ada pulak pasar/kedai2 antik yang begitu banyak). Satu petang kami habiskan di pasar ini, dan esok ada satu hari lagi untuk mencari bahan yang tidak atau belum dijumpai lagi. Saya suka tengok buah-buahan di Vietnam yang tidak jauh bezanya dengan buah-buahan di Malaysia: ada manggis(begitu banyak),mangga, laichi, ciku(sebesar 2x penumbuk tangan kita seberat 1 kilo sebiji - besar kan?), nona, betik,pisang.......dan banyak lagi - dijual ditepi jalan(peraih) atau dalam pasar Ben Than pun ada.
Pasar BenThan sebenarnya adalah pasar serbanika: berbagai item dijual disini; selain dari kain baju, terdapat juga kedai makan, buah-buahan, cenderamata, kraftangan, kedai emas dan batu jed, dll. Di bahagian belakang terdapat juga pasar basah yang menjual sayuran, ikan, daging, beras dan keperluan dapur lainnya, semuanya ada dll. Bab tu kalau bawa periuk boleh masak sendiri dalam bilik ( senyap2lah....setakat masak sayur dan rebus telor atau buat sup sayur/telor boleh sangat). Beras Vietnam banyak terjual di kedai.....tapi harganya tidak jauh beza dengan di tempat kita.
( ok saya berhenti dulu disini......ada masa sambung lagi...).

1 comment:

  1. shopping di sana murah ke..? brapa pbezaan RM dgn matawang vietnam..? Blh bg cntact no hotel..?

    ReplyDelete