Friday, June 19, 2009

Lawatan Ke Istana Penyatuan dan Membeli Belah...

Ya, saya sambung coretan saya di HCM City Vietnam.................

Setelah selesai melawat ke Central Post Office kami beredar ke taman di hadapan Bangunan Notre Dam untuk mengambil gambar. Pas tu panggil sahaja teksi ( sebenarnya dpsepanjang kami berada di HCM City kami hanya menggunakan pengangkutan teksi yang begitu banyak dan agak effisent kerana kita menunggu lama untuk mendapatkan perkhidmatan: teksi ada di mana-mana dan tambangnya murah, kereta jenis baru semuanya: toyota, datsun, inova dsb - cuma satu sahaja kekuranganya? Sebahagian besar pemandu tidak faseh berbahasa Inggeris oleh itu mereka dilihat sebagai tidak mesra pelancong - sukar untuk berkomunikasi)
Kami tiba di Reunification Palace iaitu bekas istana kediaman Presiden Zaman Vietnam Selatan sebelum jatuh ke tangan Vietcong. Bayaran masuk sebanyak 15,000 dong ( lebih kurang RM3/-) seorang dikenakan di pintu masuk. Semua pelawat terlebih dahulu melalui alat pengimbas untuk menentukan tiada barang berbahaya saperti senjata dan sebagainya di bawa masuk. Setelah Vietcong berjaya menawan Vietnam Selatan ( demokrasi) yang dibantu oleh tentera Amerika, maka Vietnam Selatan di satukan dengan Vietnam Utara ( kominis), dan istana Presiden Vietnam Selatan ini ditukar menjadi muzium dengan nama ` Reunification Palace ' ( Istana Penyatuan) yang menyimpan segala artifak zaman pemerintahan Vietnam Selatan. Kesemua bekas peninggalan Presiden di zaman itu dikekalkan saperti sedia kala termasuk ruangan perlindungan dan pejabat Presiden bawah tanah. Mungkin juga ada laluan sulit atau terowong bawah tanah yang menghubungkan istana ini dengan kawasan lain untuk menyelamatkan diri. Istana ini dibina di atas bukit setinggi 5 tingkat termasuk 2 tingkat yang ada di bawah tanah. Penat juga untuk melawat keseluruhan bahagian kerana terpaksa turun naik menggunakan tangga. Tidak ada lif boleh digunakan. Dibahagian paling atas(bumbung) terdapat kawasan lapang tempat pendaratan helikopter. Disinilah tempat Presiden terakhir Vietnam Selatan Lt Gen Ngu Yin Kao Kee menyelamatkan diri dengan menaiki helikopter sejurus sebelum istana itu ditawan oleh tentera Vietcong & Vietnam Utara. Dua kereta kebal yang merempoh pagar istana dan memasukki kawasan istana ada dipamerkan di bahagian luar muzium ini. Oh sungguh trajis akan sejarahnya.......
Setelah kami penat berjalan-jalan disekitar istana tersebut, lebih kurang jam 11.00 pagi kami bergerak dengan teksi ke kawasan Blue Mosque, satu kawasan penempatan orang Melayu Champa di HCM City ini. Kami terpaksa membayar hampir RM30.00 kerana agak jauh iaitu hala ke arah lapangan terbang antarabangsa HCM. Tujuan kami ke sini ialah untuk membeli telekong sembahyang, dan aksesori wanita saperti tudung, baju kurung melayu dan seumpamanya. Taukeh kedai iadalah seorang wanita bernama Hajah Bashirah yang berniaga di rumah kediaman 3 tingkat. Rumah ini dibina begitu rapat antara satu dengan lain, sempit dan memang tidak selesa, tetapi itulah hakikat hidup di perantauan, lebih-lebih lagi sebagai kaum minoriti dan beragama Islam: tidak langsung diberi perhatian oleh pemerintah yang mengamalkan fahaman sosialisme/kominis. Pandai-pandailah nak hidup di negeri orang: tetapi rasanya beliau ini lebih baik taraf kehidupannya jika dibandingkan dengan kehidupan mereka jika berada di Kampuchea.
Isteri dan anak-anak saya sibuk memilih kain telekong. Buatan HCM memang cantik dan murah, diperbuat dari kain jenis lembut, berenda dan sedap dipakai, begitulah komen isteri saya yang memborong kain telekong dengan harga antara 10-13USD sehelai. Hajah Bashirah dibantu oleh suaminya dan dua orang pembantu laki-laki dan wanita. Beliau sebenarnya pernah menjadi qareah di pertandingan Tilawah Al Quran peringkat Antarabangsa mewakili Kampuchea di Kuala Lumpur pada tahun 1990an. Bapanya juga seorang qare' dan pada masa ini sedang melawat Thailand untuk mengajar al Quran.
Sebaik selesai membeli belah kain telekong, kami beredar ke Ben Than Market untuk menjengok dahulu suasana di pasar ini. Saya sudah kali ke 3 ke pasar ini dan agar masak juga dengan suasana persekitarannya. Kami hanya window shopping sahaja kerana perut pun sudah mulai berkeroncong minta diisi lebih-lebih kagi setelah penat berjalan berkilometer jauhnya.
( ok, sampai disini dulu...... esok sambung makan tengahari di Restoren Halal in Sigon....)

No comments:

Post a Comment