Thursday, June 18, 2009

Bersantai Di Ho Chi Minh City(Saigon),Vietnam.

Kami terbang dengan Air Asia dari KLCC ke Bandaraya HCM/Saigon Vietnam untuk bersantai keluarga dan membeli belah. Saya anak beranak: Saya sendiri, Hjh Rahimi (isteri),Mohd.Syahrun Nizam (anak), Azni Iffah(menantu,isteri Nizam/along), Hjh.Siti Shahrun Najikha(anak) dan Siti Syahrun Nurul Ain(anak). Ada dua lagi jiran saya menumpang iaitu Hjh. Maherom dan anaknya Ana. Kami berada di HCM Citu selama 4 hari 3 malam dari 8/5/09 sehingga 11/5/09. Pergi pun atas dasar free and easy tak ikut pakage. Harga keseluruhannya tak sampai RM800 seorang dengan makan dan penginapan, kecuali beli belah. Makan pun banyak bawa dari Malaysia, bawa periuk nasi dan lauk-lauk kering ( jangan lupa bawa magie mee, biskut dan roti ). Makan di kedai/restoran halal memang sedap ( ada banyak restoran hahal di Saigon) tetapi mahal harganya. Saya berenam beranak hanya makan direstoran waktu makan tengahari sahaja, sementara waktu makan malam masak nasi di bilik dan beli lauk di kedai - sangat jimat, dan seronok. Bawa juga cerek elektrik untuk masak air panas. Bagi saya ini kali ke 3 meletakkan kaki di HCM City: pertama pada tahun 1996 bersama rombongan PSM CNS, kedua pada Februari 2009 bersama anak dan menantu: sepatutnya berempat sama isteri tetapi beliau tak dapat pergi disebabkan pembedahan perut kerana kanser rahim di Hospital Tunku Jaafar: dia masih lemah tidak berdaya. Tambang Air Asia dapat ditangguhkan sehingga bulan Mei - dan dia dah sehat sedikit serta boleh pergi bersama anak-anak: along dan isterinya pun ikut sama juga.
Sepatutnya bertolak pada pada jam 2.50 ptg 8/5/09 tetapi dilayed sehingga jam 6.50 baru bertolak - tak apalah Air Asia beritahu lebih awal jadi tak menunggu lama. Tiba di lapangan terbang Tan Sun Nyut Saigon jam 8.00 malam - sudah ada skanning untuk detact penyakit selsema Babi(H1N1). Kami terus ke Hotel Huy Hei Min di District 1, beberapa meter sahaja dari Ben Than Market yang terkenal di Saigon. Check in dan terus masuk bilik: 1 bilik 4 orang ( saya bersama isteri dan 2 anak) dan 1 bilik lagi Along bersama isterinya.
Makan malam apa yang ada: masak nasi dan makan dengan serunding dan sambal ikan bilis: sedaaaaaap........ Anak dan menantu saya terus turun ke bawah kerana di bawah hotel ada night market yang menjual berbagai-bagai item, Market ini bersambung dengan BenThan Market tidak jauh dari situ. Malam itu kami tidur lena.......
Keesokan harinya, selepas solat subuh ( awal jam 4.30 pagi dah subuh) - jarak masa ke belakang 1 jam dari Malaysia ( Kalau Malaysia jam 7.00 di HCM baru jam 6.00). Hotel ada bagi breakfast tapi hanya minuman, buah dan roti boleh di makan, yang lain saperti nasi goreng, bubur dll. tidak halal, ada nyok-nyok... Isteri saya dan anak-anak sarapan dalam bilik sahaja ( milo dan roti gardenia) . Lepas sarapan kami ke Central Post Office dan Bangunan Notre Dam di sebelahnya. Bangunan Post offoce sangat cantik, seni bina Peranchis. Ada potret Ho Chi Minh begitu besar. Ada shoping, anak-anak mula shoping beli beg tangan kulit di sini......Huh dah mula shoping dah........ (Oklah, berhenti dulu di sini, esok sambung semula).